Роль бізнес-аналітика (БA) рідко згадується у фреймворку Agile, але це не означає повну відсутність бізнес-аналізу. Насправді, оскільки мета застосування Agile – створити продукт, цінний для клієнта, уся команда повинна спільно здійснювати бізнес-аналіз на постійній основі.
Я шукав визначення бізнес-аналітика і знайшов те, яке мені сподобалося, на сайті Міжнародного інституту бізнес-аналізу. Вони визначають бізнес-аналітика як «провідника змін».
У чому полягає роль бізнес-аналітика?
Бізнес-аналіз використовується для виявлення і формулювання потреби в змінах у роботі організації, а також для забезпечення цих змін. Як бізнес-аналітики, ми визначаємо та розробляємо рішення, котрі забезпечують надання організацією своїм зацікавленим особам максимально цінного продукту. Бізнес-аналітики працюють на всіх рівнях організації і можуть бути залучені до усіх процесів, від визначення стратегії до створення архітектури підприємства, а також брати на себе роль лідера, визначаючи цілі та вимоги до програм і проєктів або підтримуючи безперервне вдосконалення технологій і процесів.
Бізнес-аналітики – це фахівці, до яких варто звертатися для прийняття найбільш виважених рішень. Вони допомагають компаніям:
- отримувати прибутки;
- виявляти нові можливості;
- розуміти сильні та слабкі сторони компанії; та
- визначати напрям подальшого розвитку організації.
Відтак не має значення, як називається ваша посада – бізнес-аналітик чи якось інакше – але навички бізнес-аналітика потрібні в Agile більше, ніж деінде.
У цій статті ви знайдете кілька корисних порад для роботи БА в Agile.
Специфікація вимог
Одне з найважливіших завдань бізнес-аналітика – керувати вимогами. Якщо бізнес-аналітик не здатен визначити та сформулювати відповідні вимоги, він залишиться без роботи. Саме тому успішний бізнес-аналітик завжди добре володіє процесами обробки та управління вимогами.
Бізнес-аналітик визначає вимоги як логічні та важливі кроки, які необхідно виконати для досягнення успішного кінцевого результату або вирішення бізнес-проблеми зацікавленої сторони. Ці вимоги визначають рішення і є ключем до успішної реалізації будь-якого рішення. Бізнес-аналітики – це ті, хто не лише забезпечує надання очікуваного рішення, але й також вони є власниками процесу обробки та управління вимогами. БА визначають правильні вимоги і допомагають перетворити їх у форму, яку використовують команди виконавців для своєчасного досягнення очікуваного результату.
Планування розвитку та визначення пріоритетів
Одна з головних ролей Agile – мати постійно працююче програмне забезпечення. Для цього кожен етап розвитку повинен бути цінним. Щоб досягти цього, нам потрібно постійно визначати пріоритети беклогу. Беклог зазвичай впорядковується у певній послідовності, виходячи з таких міркувань, як цінність для бізнесу, ризики та стратегія. Ці пріоритети, як правило, постійно змінюються, як і саме бізнес-середовище, тому ми повинні мати можливість регулярно переглядати беклог і адаптувати ці пріоритети.
Ефективне визначення пріоритетів передбачає врахування:
- потреб користувачів;
- бізнес-цілей;
- технічної доцільності;
- застосування цілісного підходу до ранжування і визначення пріоритетності функцій та ініціатив.
Також важливо мати план дій, тому що він веде команду шляхом до бізнес-цілей і забезпечує візуалізацію змін продукту з плином часу. Однак, в Agile плани дій не передбачають прив’язку до фіксованого часу і фіксованого обсягу, а натомість оновлюються в міру необхідності.
Підтримка власника продукту
Більшість agile-підходів передбачають наявність певного співробітника, який представляє особу, котра приймає остаточні бізнес-рішення, наприклад, власника продукту. Власник продукту визначає бачення продукту і відповідає за розуміння та представлення потреб бізнесу та зацікавлених сторін. Перед початком кожної ітерації власник продукту визначає, які вимоги є найбільш важливими, і вирішує, як поступово формувати цінність продукту, щоб найкращим чином задовольняти потреби зацікавлених у цьому продукті сторін.
Бізнес-аналітик не завжди має повноваження приймати рішення, необхідні для того, щоб виступати як ефективний власник продукту, але він може стати незамінним, доповнюючи брак часу або навичок бізнес-аналізу у власника продукту.
Бізнес-аналітики тісно співпрацюють з власником продукту, щоб позиціонувати продукт таким чином, аби він приносив максимальну користь зацікавленим сторонам, і в процесі вони розвивають свої знання та досвід вирішення бізнес-проблем. Бізнес-аналітик також підтримує власника продукту, допомагаючи йому формувати беклог продуктів і підтримувати його в належному стані.
Виконання функцій експерта з аналізу/бізнес-тренера в команді
Під час роботи над ітерацією бізнес-аналітик взаємодіє з командою, виступаючи в ролі фахівця з аналізу. Бізнес-аналітик виконує деякі з наступних видів діяльності або виступає наставником команди під час ітерації з наступних питань:
- організація співпраці;
- формування прикладів;
- передача знань; та
- корисна робота у складі команди.
Розвиток відмінних комунікативних навичок
Щоб бути ефективним бізнес-аналітиком, ви повинні володіти відмінними комунікативними навичками. Вам необхідно вміти доносити свою думку і домагатися її розуміння, незалежно від способу спілкування – особисто, телефоном або в письмовій формі.
Успішні бізнес-аналітики знають, що ефективна комунікація – це не опція, а необхідність,
Через будь-які заминки в цих дискусіях усі учасники змушені виконувати більше роботи,
написала Кіша Фру в статті для Pestle Analysis.
Agile допомагає покращити комунікацію, тому що, наприклад:
- це допомагає залучити клієнта на ранній стадії процесу,
- ви здатні активно співпрацювати з членами команди,
- передбачено Agile-наради, такі як щоденні скрам-зустрічі, огляд спринту та ретроспектива спринту, які також допомагають покращити комунікацію.
Подолання розриву між технічною командою та зацікавленими сторонами
Бізнес-аналітики, які працюють в Agile, відіграють важливу роль у команді, допомагаючи подолати розрив між зацікавленими сторонами бізнесу та технічними експертами. Вони тісно співпрацюють із зацікавленими сторонами, щоб визначити їхні потреби і пріоритетність таких потреб та перетворити їх на побажання замовника для команди розробників.
Бізнес-аналітики також допомагають прояснити будь-яку двозначність і забезпечити спільне розуміння того, що потрібно робити. Для цього багато бізнес-аналітиків володіють навичками в різних сферах, таких як
- спілкування з різними групами зацікавлених сторін і їх розуміння;
- розуміння основних бізнес-концепцій, таких як продажі, операції, фінансова звітність тощо;
- розуміння того, як працює програмне забезпечення, а також знайомство з якомога більшою кількістю основних складників, що використовуються для розробки інформаційних систем, наприклад, баз даних,
- сильні навички концептуального моделювання, такі як дизайн процесів, моделювання даних/домену та дизайн інтерфейсу користувача.
Реагування на зміни з розумом
Зміни відбуваються постійно, і нам потрібно постійно до них адаптуватися. Процес прийняття змін у будь-який момент, навіть на пізніх стадіях розробки, призводить до того, що процес потребує модифікації. Змінити план легше, ніж змінювати вже виконані плани. За допомогою безперервного визначення пріоритетів беклогу, в кожному спринті ми зосереджуємо свої зусилля на тому, що найважливіше. Часті огляди продукту, зокрема на ранньому етапі його реалізації, допомагають нам оперативно збирати відгуки і коригувати побажання користувачів у беклозі.
Вирішення проблем
Крім того, однією з найважливіших навичок бізнес-аналітика є вирішення проблем. Проблеми – це можливість принести користь нашим клієнтам та організації. Без вміння вирішувати проблеми наш внесок в роботу організації буде обмежено, як і наш кар’єрний ріст.
Багато людей вирішують проблеми інтуїтивно, просто «думаючи», не зупиняючись, щоб проаналізувати основний процес і механізм вирішення проблеми. Вирішення проблем – це наука про застосування логічних та аналітичних методів для виявлення першопричини і рекомендації рішень, які цю першопричину усувають. Пошук відповідей на проблеми значно підвищить нашу продуктивність і якість кінцевого продукту.
Безперервне навчання
Оскільки бізнес-ландшафт постійно розвивається, бізнес-аналітики вимушені адаптуватися до нових технологій, методологій та галузевих тенденцій. Тому мислення, засноване на безперервному навчанні, допитливості та адаптивності, дозволяє бізнес-аналітикам привносити в свою роботу свіжі знання та ідеї.
Підсумок
Бізнес-аналіз в Agile – це збільшення швидкості та частоти надання цінних для бізнесу рішень сторонам, зацікавленим у проєкту або продукту, що розробляється. Це дає змогу організаціям адаптуватися до мінливої динаміки ринку та досягати своїх стратегічних цілей.
Використання цих корисних порад у роботі бізнес-аналітиків передбачає застосування тактики і способу мислення, орієнтованих на формування цінних рішень та стимулювання зростання, що є центральним елементом ролі бізнес-аналітика.
Я вважаю, що застосування описаних вище корисних порад дозволить суттєво покращити якість роботи бізнес-аналітика та результати діяльності його організації.