Я, як скрам-майстер, не дуже в захваті від цього, але намагаюся не боротися з цим сам, а радше зрозуміти іншу сторону, а вже потім реагувати. Скрам набуває масової популярності, а я не асоціюю масову популярність з якістю, тому, можливо, варто подивитися правді в очі і щось змінити в собі? Нещодавно я створив просте опитування і попросив трьох «пекарів» скрам-«торту», тобто розробників (раніше відомих як команди розробників), власників продукту і скрам-майстрів відповісти на одне відкрите запитання: які саме помилки, невдачі та гріхи лежать на совісті скрам-майстра, з яким ви працюєте/працювали?
Моя «дослідницька група» була досить невеликою – усього 33 особи (7 власників продукту, 7 скрам-майстрів і 19 розробників), тому дослідження не може претендувати на науковість. Однак відгуки, які я отримав, дуже цікаві.
Гордість і недовіра
У минулому розробникам, власникам продуктів і скрам-майстрам іноді здавалося, що герої нашої статті сповнені гордині. Лунали звинувачення в тому, що вони опікуються командою і нав’язують власні рішення через брак довіри, не дозволяючи їм проявляти ініціативу і організовувати свою роботу. Це серйозне звинувачення і грубе порушення цінностей скраму. Звичайно, скрам-майстер може іноді пропонувати рішення, які повинні випливати з його досвіду, але пам’ятайте, що команда повинна самоорганізовуватися, навіть самоуправлятися і час від часу навіть дозволяти собі помилятися. Чому? Тому що люди, як і команди, вчаться на своїх помилках.
Брак м’яких навичок
На думку респондентів, є скрам-майстри, які мають значні труднощі з побудовою стосунків з людьми. Складний характер, погана комунікабельність, відсутність емпатії у скрам-майстра іноді можуть призвести до кризи в команді. Один з опитаних навів приклад, коли скрам-майстер несвідомо (через брак м’яких навичок) спричинив між розробниками та власником продукту істотну напругу і кризу. Не будемо себе обманювати, скрам-майстри, як і всі люди, мають кращі чи гірші соціальні навички, але неможливо не помітити, що фахівці, які займають цю посаду, мають об’єднувати, а не роз’єднувати людей. Я не маю на увазі неприродне вирішення конфліктів, адже іноді конфлікти – це добре і вони навіть можуть приводити до конструктивних висновків.
Покірність і відсутність напористості
Гріх, який є протилежною крайністю до того, який було зазначено першим (це означає, що не всі СМ винні в однакових гріхах). У відповідях фігурували скрам-майстри, які так допомагали, так багато робили для команди, завжди були в її розпорядженні… і в результаті команда переступила через них. Вони стали «ганчірками», а їхня позиція «лідера, який допомагає» перетворила їх фактично на слугу, який більше не є лідером. «СМ став «людиною на побігеньках» і поводиться як секретар» – ось справжня квінтесенція цього гріха. Також лунають звинувачення у відсутності напористості, що дозволяє планувати спринти ПО, а не команді. Як такий скрам-майстер має захищати команду від нереальних дедлайнів і сварити ледачих? Як такий скрам-майстер має йти у відпустку, коли ніхто не готовий вести щоденні або планові наради?
Фактичні помилки
Це тяжкий гріх. Будьмо чесними – такі гріхи знищують увесь ринок скрам-майстрів. На щастя, таких відповідей було небагато, та все ж вони було, і давайте приймемо їх близько до серця. Незнання скраму, постійне підлабузництво («скрам, але…») або прикидання під час представлення демо-версії (обман з приводу реалій) абсолютно неприйнятні.
Брак гнучкості
Це звинувачення згадувалося у багатьох відповідях. Одним з його аспектів була «занадто велика увага до процесу скрам/еджайл» – перетворення скраму на ідол, замість того, щоб прагнути до створення автономної команди. На жаль, люди, з якими ми працюємо як скрам-майстри, іноді бачать в нас спеціалістів, котрі цінують процес більше, ніж вигоди, які він повинен приносити. Буває, що ми жорстко дотримуємося процесу, зосереджуємося на таких механізмах, як планування зустрічей у календарі та взаємодія з JIRA – і все це без огляду на їхню цінність для команди. Ми забуваємо про найважливіший елемент – підтримку команди, наприклад, у розумінні та досягненні цілей спринту. Крім того, постійне затягування нарад, які ні до чого не призводять і не мають порядку денного, може збити команду з ритму.
Владне ставлення
Список зауважень з цього приводу був досить довгим. Було наведено багато прикладів того, що скрам-майстер контролює занадто багато сфер, наказує команді та займається мікроменеджментом – діє як координатор, контролер, роздає завдання та обмежує самоорганізацію команди, а також відіграє власне роль менеджера. Давайте не будемо схожими на менеджерів (я нічого не маю проти менеджерів!) – перестаньте все контролювати, дайте команді розвиватися і довіртеся їй.
Нав’язувати власні ідеї, маніпулювати командою та ставити під сумнів її компетентність – це ненормально. Пам’ятайте, що скрам – це пласка структура. Бувають випадки (особливо під час формування команд), коли скрам-майстер більш активний та іноді пропонує більше рішень, але потрібно розрізняти управління і підтримку. Завдання скрам-майстра – саме підтримувати.
Недбалість
Хороший скрам-майстер – це відданий скрам-майстер. Якщо, наприклад, після ретроспективного аналізу не передбачено подальших дій, не варто дивуватися, що ніхто з розробників не є «фанатом» цих нарад. Якщо все, чим ми займаємося – це адміністрування Jira, календаря та зустрічей, то нам варто звільнитися. На жаль, багато коментарів стосуються нехтування командами з боку скрам-майстрів: відсутність залученості, відсутність турботи про, наприклад, доопрацювання, відсутність втручання у важкі моменти, відсутність підтримки команди та власника продукту, коли це необхідно.
Підсумок
Після перерахування вищезгаданих гріхів вимальовується доволі похмура картина, але важко сподіватися на позитив, коли мова йде про гріхи. Тому я підкину дров у вогонь і скажу, що гріхів існує значно більше! Однак, замість того, щоб опустити голову і роздумувати, пропоную розглядати ці думки і приклади як відправну точку для своєрідної саморефлексії, виходячи з аналізу помилок, які ми всі, безумовно, іноді робимо.
Що робити з цими знаннями? Побурчати і все? Залишаю це на розсуд кожного.
Якщо я і можу щось порадити скрам-майстрам (і собі), то раджу постійно бути в режимі слухання і заохочувати команди до прозорості. Це, безумовно, допоможе помітити і обробити будь-який негативний зворотній зв’язок перш ніж він дійде до нас, але буде вже занадто пізно. Довіра команди подібна до лісу – росте повільно, але швидко згорає.
Що я можу порекомендувати людям, які працюють зі скрам-майстрами, тобто розробникам, власникам продуктів та іншим спеціалістам? Переконайтеся, що Скрам-майстер знає про ваші потреби та проблеми. Лідер, який підтримує вас, не зможе робити це ефективно без таких знань.
Бажаю всім командам відмінних скрам-майстрів!
P.S. Я нещодавно говорив про це на нараді. Після цього ми провели коротку ретроспективну сесію і виявили наступні ключові помилки:
- відсутність напористості у СМ;
- процес для СМ важливіший, ніж прагматичний підхід;
- СМ не розуміє духу/ідеї/логіки скраму, повторює та впроваджує бездумні схеми.
За результатами цієї наради ми зробили наступні висновки: «що ми повинні відкрито говорити скрам-майстрам»
- Звинувачення: відсутність напористості:
- Звинувачення: процес важливіший за прагматичний підхід та нерозуміння духу/ідеї/логіки скраму, повторення і впровадження бездумних схем: